Error
  • The template for this display is not available. Please contact a Site administrator.

Wanneer grijp je in?

Als de optelsom van de problemen en ongemakken over een drempel gaat, ervaren we dat als 'stress'. De hoogte van die drempel is voor elk mens anders.
Er treden fysieke en mentale veranderingen op om op acties te kunnen reageren en problemen te kunnen 'handelen' en te verwerken; we komen in een toestand van verhoogde spanning. We kunnen dit functionele spanning noemen omdat we het zonder deze aanpassingen niet zouden redden in het leven.
Deze verhoogde interne spanning noemen we ook wel 'stress', vooral als we er last van krijgen en heeft invloed op houding en beweging, denken en humeur.

Overspanning

Na een stressvolle periode kan het spanningsniveau weer naar normale waarden zakken zodat we kunnen herstellen; inspanning en ontspanning zijn in balans. Echter, daarin schuilt nu juist de moeilijkheid; we functioneren soms zo lang op dit hogere niveau van spanning, dat we eraan gewend zijn geraakt en het niet meer als zodanig herkennen en ervaren.
De ontstane overspanning is gewoon geworden. We noemen dit: gewone overspanning. Het is dus heel goed mogelijk dat we niets merken van het onnodig verhoogde spanningsniveau en niet de noodzaak voelen om er iets aan te doen en de balans te herstellen.

Klachten

Het nadeel van een toestand van verhoogde spanning is dat we niet voldoende herstellen van inspanning en de reacties op spanningsbronnen. Voor herstel en nieuwe energie is rust en ontspanning (laag spanningsniveau) nodig.
Als zo'n situatie te lang aanhoudt kan dat een voedingsbodem worden voor allerlei klachten. Omdat we de verhoogde spanning niet altijd bewust zijn kan het dus voorkomen dat we spanningsklachten hebben zonder dat we ons gespannen voelen en daardoor de link tussen klachten en (over)spanning niet leggen: je slaapt slecht en je begrijpt niet hoe dat kan, want je voelt je niet gespannen.

Herstel

De oefeningen van AOT zijn gericht op bewustwording van lichamelijke en mentale gespannenheid en op verlaging van het algehele spanningsniveau. Klachten die het gevolg waren van de onnodig verhoogde spanningstoestand kunnen verminderen/ verdwijnen in reactie op de toegenomen ontspanning.
Soms wordt ook de oorzaak van de innerlijke spanningen duidelijk en kan men praktische/  concrete maatregelen nemen of beter leren omgaan met een situatie zoals hij is.